vrijdag 17 mei 2013

Zonnehoedjes

Als je buiten bent lijkt het wel of het nooit zomer wordt. Misschien moeten we de zomer maar een handje helpen. Bijvoorbeeld door het maken van deze leuke zonnehoedjes van By Miek. Twee jaar terug hebben we in Zwitserland een zonnehoedje voor dochterlief gekocht. Het stond haar echt heel schattig en zo'n hoedje draagt veel makkelijker dan een pet. Ik zal hier maar niet schrijven wat die gekost heeft, nu ik weet hoe je zoiets zelf kan maken... ;)

Van wat restjes stof heb ik een patchwork gemaakt (tips), voor de ene kant van het hoedje en die kant met een contrasterende kleur (rood op appelgroen) gestikt.


De andere kant heb ik van spijkerstof gemaakt. Dat werd wel een beetje saai, daarom heb ik haar naam er op geborduurd (voordat het hoedje in elkaar gezet werd) en de sierstiksels op de rand in de kleuren van deze letters gemaakt (op het spoeltje heb ik rood garen laten zitten, zodat de andere kant rode sierstiksels heeft).


Ik was blij met het resultaat. En wat is er nou een groter compliment op je werk dan dat dochterlief dan meteen zegt: 'Mag ik die aan naar school?' Het werd de BSO/KDV, want het was vakantie, maar ze stal de show met haar hoedje!

Broerlief kon nu natuurlijk niet achter blijven. Kreeg zus met haar vier jaar een maatje 'kleuter' die nog wat ruim zit, broer krijgt met zijn één jaar maatje 'peuter', omdat 'dreumes' net te krap zou zitten... Voor hem heb ik ook restjes stof gebruikt. Stukjes stof met een Delfts blauwe print en stukjes van de pijpen van de afgeknipte spijkerbroek van zus. Ik heb de pijpen met een tornmesje losgehaald. Dat was even wat werk, maar geeft wel een leuk effect in de stof - vind ik.
Uiteindelijk is de binnenkant een leuke Delfts blauwe hoed geworden.
En ook voor hem aan de andere kant spijkerstof gebruik. In Rood-Wit-Blauw zijn naam er op geborduurd en de sierstiksels ook in deze kleuren gedaan. Hier op het spoeltje donker blauw laten zitten, zodat aan de andere kant blauwe sierstiksels kwamen. Een Hollands hoedje.

Zo. Broer en zus hebben leuke zomer hoedjes. Laat de zomer maar beginnen!

Eigenlijk kan mama nu natuurlijk niet achterblijven. Mijn hoofdomtrek is niet zo heel groot, dus misschien pas ik het patroontje nog wel aan en maak ik een hoedje voor mezelf. Ik houd je op de hoogte! ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...