vrijdag 14 juni 2013

Even tussendoor: een (zonne)brilzakje


De dochter heeft een zonnebril gekregen. Die kreeg ze vorig jaar ook al en het jaar daarvoor ook. Telkens sneuvelde de zonnebril of raakte ze hem kwijt. En elke keer als het weer zonnig wordt, moet er te pas en te onpas verkondigd worden dat de zonnebril kapot is. Of kwijt. Het liefst waar een oma bij is, want wie weet, levert dat nog wel wat op.... Deze keer heeft ze hem gewoon van mama gekregen.

Maar ook deze was al snel weer zoek. Ik vond hem in haar favoriete hoekje in de tuin, of tussen het speelgoed... Soms vond de broer hem voor ik hem vond, wat ook niet bevorderlijk is voor een zonnebril. Ik besloot voor haar een zonnebrilzakje te maken.



Het was echt super simpel! Het zat zo in elkaar en de dochter was er heel blij mee. Omdat het zakje uit restjes stof gemaakt is, heb andere verhoudingen gebruikt, dan aangegeven in de tutorial. En als bandje heb ik geen zig-zag bandje gebruikt, maar een zelfgemaakt stuk biaisband, dubbelgevouwen en met een brede zig-zag steek, in een contrasterende kleur, doorgestikt.

Voor de binnenkant van het zakje heb ik een stuk van een oude (stretch) spijkerbroek van mijzelf gebruikt. Wat het zakje nog wat meer stevigheid geeft.

Het heeft het gewenste effect: de zonnebril verdwijnt keurig in het zakje. De bril is beschermd en wordt beter opgeruimd. En als -ie eens niet opgeruimd wordt, is hij makkelijk te vinden, dankzij de fleurige kleurtjes van het zakje. Mevrouw is er apetrots op! :)

Zelf liep ik wat te sukkelen met mijn zonnebril. Met dat heerlijke zonnige weer, liep ik buiten met mijn zonnebril (op sterkte) op mijn neus. Toen ik vervolgens een winkel binnenstapte zag ik niets meer... Zonnebril af, brillenkoker uit de tas gediept, bril op. Winkel uit: bril af, brillenkoker uit de tas gediept, zonnebril op. De brillenkoker is dan toch wel een kolossaal, onhandig ding. Dus: voor mezelf ook maar zo'n zonnebrilzakje gemaakt! Ook gevoerd met stof van mijn oude spijkerbroek, maar voor de buitenkant restjes van mijn favoriete (van) Delfts-blauwe stofje gebruikt, in combinatie met een stofje met Hollands printje. Beide stofjes heb ik ooit gebruikt voor een blouse, rok en broek voor de dochter. Het Delfts-blauwe stofje is overigens ook de inspiratie geweest voor het logo van DeKaWear :). 





Omdat ik bij deze restjes niet de gehele hoogte van het zakje uit twee lapjes kreeg, heb ik drie lapjes gebruikt en op de naden rood en blauw biaisband gebruikt, ook weer doorgestikt met een brede zig-zag. Het restje van de blauwe biaisband heb ik gebruikt om een labeltje aan het zakje toe te voegen, zo kon ik dat ook eens uitproberen.



In twee uurtjes tijd, twee zakjes gemaakt. Er werd al beweerd dat ik een kleine fabriek zou zijn :).


Als ik er nog eens eentje maak, denk ik dat ik een kleine toevoeging wil proberen: een 'zak' aan de buiten-onderkant van het zakje, om een brillenpoetsdoekje in te stoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...