zondag 12 juli 2015

Een fel jurkje en het creatieve proces - A bright dress and the creative process

In maart bezochten Z en ik de stoffenmarkt in Hulst. Z zocht hier zelf een stofje uit. Een fel roze/oranje tricot. Vrij dun en heel rekbaar. Een heerlijk zomerstofje. Ik zag al een wijdvallend shirtje voor me begeleid door een korte spijkerbroek of zo...

Z dacht daar anders over. Het moest een jurk worden. Ok, een jurk dan. Ik zag een eenvoudig model voor me. Beetje recht-toe-recht-aan. Zo'n felle kleur heeft niet veel franje nodig. Op verschillende blogs zag ik de Candy van LMV voorbij komen (hier bijvoorbeeld). Dat leek me een ideaal patroontje voor deze stof. Alleen legde ik mezelf op dat ik het patroon al in huis moest hebben, of dat het een gratis patroon zou zijn (patronen genoeg op papier, digitaal en gepind). Ik had al wat kandidaten op het oog (deze bijvoorbeeld, of deze), toen Z een nieuwe wens indiende. De jurk moest kunnen zwieren. En dat betekent dus een cirkel rok. Weer kon ik mijn ideeën aan de kant schuiven. Ik zette nog eens mijn 'wensen' en Z's wensen op een rij en besloot het patroontje dat ik voor deze jurk gebruikte, nogmaals te gebruiken.

In March Z and I visited a fabric market in Hulst. Z did choose a fabric here. A bricht pink/orange tricot. Thin and very strechy. A lovely summer fabric. I immediatly had a whide shirt in mind, with some short jeans or so...

Z didn't think likewise. It had to be a dress. Allright, a dress then... I had a simple one in mind. A straightforward one. Such a bright color doen't need many extra's. On several blogs I saw the Candy from LMV passing by (here for example). This would be an ideal pattern for this fabric. Only, I told myself, it had te be a pattern I already had or it had to be a free pattern (enough pattern, digital or pinned patterns here). I had some canditates in mind (this one for example, or this one), when Z added a new wish to her list. She had to be able to twirl in the dress. That means it had to be a cirkle skirt. Again I could put my ideas aside. I sorted out my and Z's wishes and decided to use the pattern I used for this dress, again.
 

Deze keer volgde ik de instructies niet helemaal. Ik wist al dat de split vanachter deze keer achterwege zou blijven. Ik vond dat de vorige keer te veel een gedoe en het uiteindelijke resultaat ook niet mooi. De mouwtjes naaide ik deze keer al aan het lijf, voor ik de zijnaden sloot.

This time I didn't quite follow the instructions. I knew I wouldn't make the split on the back this time. Last time it wasn't that easy to make and the result didn't make me happy. This time I sewed the sleeves on the body, before closing the sides.


Zoals hier knipte ik de rok aan één stuk, zodat deze geen zijnaden heeft. Deze keer stikte ik wel braaf alles met een enkel stiksel door, enkel voor de zoom van de rok gebruikte ik een tweelingnaald. Ik probeerde er voor te zorgen dat de lijnen op de stof bij het lijfje doorlopen. Dat was nog niet zo makkelijk, omdat de stof erg rekbaar is, maar het is naar tevredenheid gelukt :).

Like I did here, I cut the skirt in one part, so it doesn't have side seams. This time I top stitched with a single stitch, only the hem of the skirt I've stitched with a twin needle. I tried to match the lines of the front and back of the body. This wasn't easy as the fabric is very stretchy, but it worked out nice :).


Z is zeer tevreden met haar jurk. De stof is heerlijk, de jurk zit dus ook heerlijk. Lekker luchtig voor de warme zomerdagen die we al achter de rug hebben. En, niet onbelangrijk, je kan heerlijk zwieren met die jurk! :)

Z is very happy with her dress. The fabric is nice, and the dress feels very comfy. Nicely light for the warm summerdays of wich we have had some. And, also important, you can twirl in this dress! :)


Ik heb nog een stuk van deze stof over en denk er aan hier een shirt voor mezelf van te maken. Een wijd shirt, om te combineren met een spijkerbroek... :) Heb jij al eens iets voor je kind en jezelf uit de zelfde stof gemaakt (en er over geblogd)? Ik deed het hier ook al eens.

I have some fabric left and I'm thinking of making a shirt for me with it. A wide shirt, to combine with jeans... :) Did you ever sew something for your kid and yourself with the same fabric (and blogged about it)? I did it once here.



Patroon: Knippie 1/2015, jurk 12
Stof: Stoffenmarkt

Pattern: Knippie 1/2015, dress 12
Fabric: Fabricmarket

2 opmerkingen:

  1. Echt een mooi jurkje! Fijn dat jullie samen stofjes kiezen :-) Ik maakte zelfs al een t-shirt voor mezelf en voor de oudste zoon uit dezelfde stof. Moet kunnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! - Thank you for leaving a reply!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...